Ooit gaf ik uitspraaktraining aan een verkeersleider die de woorden ‘groen’ en ‘rood’ niet onderscheidbaar kon uitspreken. Op zijn zachtst gezegd was dit een belangrijk verschil bij de uitvoering van zijn vak. Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld, maar toen ik onderstaand artikel las, besefte ik weer hoe belangrijk het is om verstaanbaar te kunnen spreken op de werkvloer.
Artikel: Duizenden ongelukken door spraakverwarring- Trouw, 2/5/’14
Verstaanbaar spreken op je eigen niveau
Verstaanbaar spreken is niet hetzelfde als perfecte beheersing van het Nederlands. Wanneer je collega’s bij wijze van spreken alleen de opdrachten ‘links, rechts, rood en groen’ moeten verstaan is het heel goed mogelijk om de juiste uitspraak van deze woorden te leren, zonder dat je direct ingewikkelde gesprekken moet kunnen voeren. Je kunt dus verstaanbaar leren spreken op jouw taalniveau en vakgebied.
Telefoon, microfoon en portofoon
Veel werksituaties vragen specifieke vaardigheden. Wanneer je communiceert via een hulpmiddel zoals een telefoon of portofoon moet je
- korte zinnen maken,
- niet door elkaar praten en
- verstaanbaarder zijn dan in een gewoon gesprek.
Dit doe je onder andere door de klemtoon duidelijk te laten horen.
Meer weten?
Wil je meer tips over verstaanbaar spreken lees dan eerdere berichten in deze blog of neem contact op voor een intakegesprek.