Behalve in het volwassenenonderwijs zijn er ook docenten NT2 actief in het Voortgezet Onderwijs. Kinderen van nieuwkomers krijgen meestal Nederlandse les voordat zij kunnen instromen op de basis- of middelbare school. Het LOWAN-biedt ondersteuning aan eerste-opvangonderwijs en doet dit door scholing en bijeenkomsten voor docenten. Op 20 april werd daarom de jaarlijkse LOWAN VO studiedag gehouden in de Reehorst in Ede.
De dag begon met een plenaire sessie met onder anderen Simon Verhallen die ons bijpraatte over het belang van de uitbreiding van de woordenschat. Ook zette het toetsbureau ICE een kritische kanttekening bij het te vaak afnemen van toetsen omdat ‘van regelmatig wegen de kip niet dikker wordt’. Daarna begon het workshopprogramma waar wij maar liefst 4 workshops voor onze rekening mochten nemen: 2 door Charlotte over de invloed van de eerste op de tweede taal en 2 workshops door Marieke over de uitspraak van het Nederlands.
De belangstelling voor de workshops was groot en zo’n uurtje was zó voorbij. De docenten hadden veel vragen, over de articulatie van medeklinkerclusters, het verschil tussen technisch lezen en hardop lezen om de uitspraak te oefenen en de manier waarop je feedback kunt geven op de uitspraak. Tot slot konden we nog even bijpraten met de deelnemers bij onze tafel op de informatiemarkt. Daar was vooral interesse voor het Klinkerdobbelspel en ook de overzichten met oefenmateriaal vonden gretig aftrek.
Al met al hebben we een beter beeld gekregen van de werkzaamheden van de docenten in het VO en hopen we dat we de meeste vragen hebben kunnen beantwoorden. Zo niet, dan komen we natuurlijk graag nog een workshop op maat geven aan het team op de eigen leslocatie!
Lees meer over de LOWAN VO studiedag